Meten is weten!
Over enthousiasme en opdrogen, over online aanwezigheid en inzichten, over de kracht van Google Analytics.
Het is een cliché ik weet het, maar voor je website of webshop is het belangrijk om te weten wat je website of webshop doet. Hoeveel bezoekers trekt hij, welke pagina’s worden er bezocht, welke zoekwoorden gebruikt men en natuurlijk; is er conversie. Vult men de velden in om een nieuwsbrief te ontvangen, wordt het contactformulier ingevuld en verstuurd en wordt er besteld? Te vaak zie je dat het enthousiasme vooral bij de start van de nieuwe website of webshop aanwezig is. Op Social Media wordt volop reclame gemaakt voor het bedrijf met een link naar de online aanwezigheid. Berichten worden gepromoot, gedeeld, en er wordt soms gekozen om online te adverteren. Maar doordat er niet goed gemeten wordt droogt het enthousiasme op, en daarmee de inzet van de website of webshop als marketingtool, naar verloop van tijd langzaam op. De conclusie wordt getrokken dat de website of shop niets of te weinig oplevert. Dat is jammer, want in die eerste fase zijn er een aantal essentiële en redelijk eenvoudige handelingen vergeten.
Belangrijk is dat het geloof in de kracht van de online aanwezigheid blijft. De website of -shop heeft tijd nodig om gevonden te worden. Dat duurt maanden en dat gaat niet vanzelf. Belangrijk is dat gemeten kan worden wat de website doet. In mijn vorige blog heb ik al aandacht besteed aan SEO waardige trefwoorden, teksten geschreven of geredigeerd door een professionele tekstschrijver en het gebruiken van professionele foto’s. Mijn advies is te werken met Google Analytics. Lekker makkelijk te doen, je maakt een account aan, selecteert de UAcode en plakt die in je website (of laat het de webbouwer doen).
Toch vond ik dat ik hier te kort schoot en om die reden ben ik gestart met de online cursussen die Google, gratis, aanbiedt. Inmiddels het ik het certificaat voor beginners gehaald en ben ik een flink aantal inzichten rijker. Het instellen van filters bijvoorbeeld. Als je dit goed instelt worden bezoeken van personen binnen je eigen bedrijf niet meegeteld. Een Google robot kan tientallen keren per dag langskomen om de website te indexeren, prima natuurlijk, maar die mag niet als bezoeker geregistreerd worden.
Een andere fijne optie is dat je goed kan zien waar de bezoeker binnenkomt en waar hij ook weer weggaat. Vooral bij contact- of offerteformulieren en natuurlijk bij bestellingen in je webshop is het fijn als je kan zien waar de bezoeker afhaakt. Met het instellen van een trechter kun je dat proces goed zien. Als de bezoeker je formulier invult maar niet op verzenden klikt kun je op die pagina met wat aanpassingen ervoor zorgen dat hij de volgende keer de verzendknop wél gebruikt. Door verplichte velden niet verplicht te maken, door verzend- of bestel buttons op een andere plek te zetten of ze een andere kleur te geven. En hoe gaat het bij bestellingen met een mobiel? Daar gelden weer andere inzichten voor. Door dit goed bij te houden, door regelmatig te werken met Google Analytics, zal de conversie stijgen, ook voor een ‘simpel’ contactformulier.
Mijn advies
Als je een website of webshop start richt je dan op de volgende zaken:
werk met Google Analytics
Doe een trefwoordenonderzoek of laat deze door een professional doen
Stel een team samen om de website te beheren, Social Media berichten of blogs te schrijven, werk daarin samen met een professionele tekstschrijver
Werk een half jaar met Google Ads laat je daarin begeleiden door een prof
Als je Google Ads hebt aangemaakt koppel deze dan met Google Analytics
Linkbuilding is belangrijk: zorg ervoor dat een website die beter scoort dan de jouwe een link naar je website plaatst
Werk met Google Tag Manager (kom ik in een latere blog op terug). Dit is eenvoudiger dan je denkt en je bent niet afhankelijk van techneuten. En gekoppeld met Google Analytics gaat er een nieuwe, heerlijke content, wereld voor u open!
Kortom, meten is weten!