072 20 04 107

06 50 20 24 63

job@dewebmakelaar.nl

Blog

Boost nodig? Online adverteren met Google Ads!

Over vindbaarheid en impulsen, over je klantenkring en doelgroep, over de waarde van je klant.

Google Ads wordt door veel ondernemers ingezet, maar door nog veel meer niet. Voor veel ondernemers is dit nog een aardige drempel. De kosten worden hoog bevonden en ze zijn bang dat de kosten niet tot een hogere omzet leidt. Organische vindbaarheid, het eigen netwerk en social media zorgt al voor genoeg aandacht. Maar zorgt het ook voor conversie, omzet en winst?

Alleen al dit jaar zijn er meer dan 10.000 nieuwe webshops bijgekomen. Als Webmakelaar verkoop ik veel webshops. Vaak doet de eigenaar de webshop erbij, naast zijn 40-urige baan, en onderschat hij wat een werk het is. De webshop onderhouden, goede content schrijven, inkopen, foto’s maken, product omschrijvingen, verkopen, verpakken, naar DHL brengen en natuurlijk promoten bij de doelgroep. Door alle concurrentie word je niet zomaar gevonden en wanneer je familie, vrienden en kennissen het product gekocht hebben, valt het wat stil. 

Het gebruik van Facebook, Instagram en TikTok levert wel wat omzet op, maar met pieken. Het nadeel van Social Media is dat de bezoekers niet op zoek zijn naar jouw product, ze komen het tegen en bepalen dan in een impuls of ze jouw product nodig hebben. Degenen die bestellen vormen dus een klein percentage ten opzichte van degenen die je bericht gezien hebben. Je hebt dus veel volgers nodig om een goede conversie uit je socials te halen! Je kan buiten je volgers je bericht promoten naar een grotere doelgroep, maar dat kost geld en ook daar geldt, de advertentie wordt wel getoond maar degene die het ziet is niet bewust op zoek naar jouw product.

Dat is met Google Ads wel het geval. Met Google Ads richt je de advertentie op de zoekers naar jouw product of dienst. Stel, je start een webshop in versproducten, zo van de boer naar de consument. Je woont in Schagen en je zoekt klanten. Met een Google Ads campagne zorg je dat je advertentie gezien wordt in Schagen en een straal van 20 kilometer erom heen. Je bouwt daar een klantenkring op en besluit uit te breiden naar Alkmaar en een straal van 20 kilometer eromheen. Je past je locaties aan en je advertentie wordt getoond aan de doelgroep. Klinkt simpel en dat is het ook. Als je tenminste weet wat je doet…

Bij het starten van een succesvolle Google Ads campagne zijn een aantal zaken belangrijk voor het gewenste resultaat:

  • Koppel Google Analytics aan Google Ads,
  • Stel doelen in in Google Analytics. Het doel kan bijvoorbeeld zijn de bedankpagina wanneer iemand iets bij je besteld heeft: een product of dienst,
  • Bepaal de conversie: Ga naar Google Analytics – Gedrag – Landingspagina (of bestemmingspagina’s), selecteer je ingestelde doel in de ‘Conversie’ pull down aan de rechterkant en daar kun je zien wat het conversiepercentage is van een landingspagina,
  • Bepaal de klantwaarde. Stel je verkoopt een dienst of product, wat levert je dat dan aan winst op op na aftrek van de kosten?
  • Bepaal tenslotte de waarde per bezoeker. Dat is de winst gedeeld door het aantal unieke bezoekers.


Door dit zo in te stellen kun je bepalen met welk bedrag je moet bieden op een zoekwoord om winst te maken met de Google Ads campagne 

Stel, je wilt het zoekwoord ‘verspakket’ laten landen op de pagina: domeinnaam.nl/verspakket-kopen. Stel de winst per kwartaal was €7.500, het aantal unieke bezoekers was in dat kwartaal 9.000 dan is de rekensom 7500 : 9000 = 0,83. Dus de waarde per bezoeker is €0,83 dus als je zoekwoorden inzet voor een bedrag lager dan €0,83 maak je winst.

Bij een webshop is de klantwaarde misschien wat makkelijker uit te rekenen dan bij diensten. Bij diensten is het iets moeilijker te bepalen. Maar misschien weet u al wat een gemiddelde klant u oplevert als hij een bepaalde dienst afneemt. Reken dat anders een keer uit en doe dat over een langere periode, bijvoorbeeld een jaar. De klantwaarde vertegenwoordigt natuurlijk ook een bedrag voor de exposure van de naamsbekendheid en het aanbrengen van nieuwe klanten, reken dat ook mee. Google Ads is prima in te zetten als promotor van uw (nieuwe) website of als leadgenerator voor uw nieuwsbrief, het hoeft niet direct geld op te leveren maar kan ook een investering zijn voor een bepaalde termijn of een vorm van indirecte marketing. 

Veel ondernemers die voor Google Ads kiezen regelen en beheren dat zelf, door er later achter te komen dat het best lastig is en dat de resultaten tegenvallen. Je moet ook hier tijd in stoppen, er elke week mee bezig zijn. Een goede Google Ads campagne is er een van constant aanpassen. Uitsluitingswoorden bepalen bijvoorbeeld, de verkoper van versproducten wil zijn advertentie niet in Limburg laten zien. Maar als iemand in Schagen woont en zoekt op ‘versproducten Maastricht’ wordt de advertentie ook getoond als het woord Maastricht niet uitgesloten is. En zo zijn er nog tallozen instellingen en settingen die onderhouden moet worden.

Toch hoeft een Google Ads campagne niet duur te zijn. Zeker als je start adviseer ik om er niet meteen teveel in te investeren. Google Ads kan al vanaf €5 per dag dus vanaf €150 per maand. Verwacht dan niet te veel, maar het is wel goed om de conversies te inventariseren en te zien of en wat er goed werkt. Wat het zoekvolume op een bepaald zoekwoord is bijvoorbeeld. Zodra dit duidelijk is kunnen de kosten verhoogd worden. Een hoger bedrag zorgt voor betere cijfers en conversie natuurlijk! 

Inmiddels beheer ik voor een groeiende groep ondernemers en instanties hun Google Ads. Ik help u ook graag. Ga naar mijn landingspagina voor meer informatie.

Het afgelopen jaar heb ik mij gespecialiseerd in Google Analytics, SEO, Google Ads, Google Tag Manager etc. Een groeiend aantal klanten hebben door mij een webanalyse laten maken waarin ik hun website/shop of platform ondersteboven en binnenstebuiten heb gekeerd. Daar is niet alleen met enthousiasme op gereageerd, de meesten hebben mij ingehuurd om hun bij te staan met advies en diensten. Samen werken aan nieuwe doelen, daar word ik blij van!

Mijn klant Henk Meijer met zijn website: https://www.henkmeijermediator.nl/ bijvoorbeeld, gestart in september 2020 als Mediator, heeft mij het commerciële beheer van zijn website in handen gegeven waaronder zijn Google Ads. Ik heb zijn teksten SEO geoptimaliseerd, trefwoorden aangeleverd voor zijn blogs, zijn Analytics goed ingesteld, een heatmap toegevoegd (geeft een laag over de website waar je kan zien waar en hoe vaak de bezoeker ergens kijkt en klikt) en gevraagd en ongevraagd geadviseerd. De Domain Authority (DA) van de website is in 3 maanden gestegen van 3 naar 10! De organische trefwoorden waarop de website gevonden wordt neemt elke maand flink toe. De links van andere websites naar deze groeit gestaag. Henk zelf is zeer actief op Social Media en met name Linkedin en ook dat is goed te zien in de resultaten. De conversies naar zijn pagina’s zijn optimaal en de inspanningen vertalen zich naar een betere vindbaarheid. Zijn paginaweergaves per dag zijn gestegen van maximaal 36 begin juli 2021 tot 154  twee maanden later. De 1e cliënten heeft Henk inmiddels mogen verwelkomen. En dat allemaal nadat we zijn ‘online’ werkgebied hebben teruggebracht naar de kop van Noord Holland!

Zoals u in mijn vorige blog: De kracht van een goede webanalyse heeft kunnen lezen adviseer ik om altijd te starten met een webanalyse

U heeft dan een ijkpunt, een nulmeting. Vanaf dat punt stellen we de doelen in en de tools om die te behalen. Ik help u graag om uw doelen te bereiken, om u te ondersteunen, mee te denken en te adviseren.  En als ik het zelf niet kan, omdat er bijvoorbeeld iets gebouwd moet worden, dan breng ik u in contact met het webbureau dat het beste bij u past!

Job van Halst

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

De Webmakelaar ontzorgt!

Mijn doel is u te ontzorgen, door het vinden van het juiste webbureau voor uw propositie. Op die manier kan ik u helpen aan een website, webshop, applicatie of online marketing waarmee u leads kunt genereren en uw omzet groeit. Dat scheelt u niet alleen tijd en geld maar met de juiste partij zult u ook uw doelen halen.