06 50 20 24 63

06 50 20 24 63

job@dewebmakelaar.nl

Blog

De één zegt dit en de ander dat

Over van het kastje naar de muur, bemiddelen en specialisten. Over doen waar je goed in bent en waarom u mij nodig heeft.

Wist u dat het grootste deel van de ondernemers zijn online diensten bij verschillende webbureaus heeft lopen? Webhosting en website zijn vaak al twee verschillende partijen en vaak nog meer als het gaat om zoekmachine optimalisatie (SEO), online adverteren (SEA) en social media campagnes. En de ene partij wil het product van de andere vaak optimaliseren. Pas als de website optimalisatie van de SEO partij is doorgevoerd kan hij het de beste resultaten leveren. Pas als de trefwoorden en relevantie daarvan is doorgevoerd in uw content kan de SEA partij zijn werk doen. De trefwoorden matchen niet met de ideeën van de content manager en er moet een ander hostingpakket gekozen worden die de website sneller maakt. De één zegt dit, de ander dat. Een concreet plan voor groei is er niet en veel ondernemers hebben met hun website of shop maar drie doelen; meer naamsbekendheid, meer klanten en meer omzet. Herkent u dit? 

Vorig jaar heb ik, na 21 jaar, mijn bedrijf Qball verkocht. Veel vrienden en bekenden vroegen me of ik het daar niet moeilijk mee had. ‘Het is toch je kindje’. Ik moet eerlijk zeggen: ik heb het er geen moment moeilijk mee gehad. Ik werkte al een tijdje naar de verkoop toe omdat ik geen goed gevolg kon geven aan de wensen van mijn klantenEen webbureau heeft vaak een specialisme. Het registreren en hosten van domeinnamen, het bouwen van websites en/of shops, zoekmachine optimalisatie, online adverteren, online marketing, social media promoties, teksten, fotografie, etc.
Het was voor mij als eigenaar onmogelijk al die specialismen in huis te halen. Ik wilde de focus op websites houden en besteedde de rest uit aan specialisten. Die wilden vervolgens aanpassingen doorvoeren vanuit hun zienswijze. Dat botste vaak met de medewerkers en/of developers die soms iets moesten uitvoeren waar ze niet achter stonden. ‘We hebben het al zo druk’ of ‘daar moeten we ons eerst in verdiepen voordat we een goed product kunnen opleveren’ of ‘we hebben daar het specialisme niet voor’. Daarnaast was het een voortdurende uitdaging om de ontwikkelingen online te volgen, zowel op webdesign (welke look and feel maakt de beste conversie), als webdevelopment (hoe bewaak je de kwaliteit maar haal je wél de deadlines, hoe leg je de klant uit waar bepaalde kosten vandaan komen), wat zijn de ontwikkelingen qua online adverteren en wat werkt het best voor mij, hoe krijg ik de website stijgende in Google. Dat soort zaken.

Uitbesteden, waarom?

Voor alle extra diensten die gevraagd werden kende ik wel een professional die ik in contact bracht met de opdrachtgever. De opdrachtgever had zo contact met mijn concullega’s maar niet meer met mij. Het verbaasde mij dan ook niet dat klanten weggingen of het gevoel hadden dat het servicelevel bij een andere partij hoger lag. Het begon met het bouwen van de website maar het begon eigenlijk pas echt toen de website klaar was en er specialisme op een ander gebied nodig was. En die specialisten hadden weer extra wensen die de klant moest betalen. De klant had dat liever eerder geweten en had al snel het idee van ‘de één zegt dit en de ander dat’. Neem voor alle diensten iemand aan zou je zeggen. Echter, alle specialisten onder één dak is voor kleine- en middelgrote webbureaus niet te doen. En de grote webbureaus die het wel doen hebben grote budgetten nodig en doen vervolgens vaak hetzelfde als de gespecialiseerde, goedkopere, ZZPer.  

Voor mij was deze ontwikkeling één van de redenen om mijn bedrijf te verkopen en opnieuw te starten als De Webmakelaar. Nu, een klein half jaar verder, kwam ik toch weer tot nieuwe inzichten. Door mijn achtergrond liet ik op mijn website zien wat ik allemaal kon, dat ik alle diensten kan leveren die je maar kan bedenken. Dat was niet gelogen want ik was niet meer afhankelijk van mijn bedrijf en ben als webmakelaar onafhankelijk, ik kan alle diensten leveren. Echter, de website was volledig gericht op het zenden van wat ik allemaal kon en welke diensten ik allemaal kan leveren. De vraag die overbleef was; wat is de toegevoegde waarde van de Webmakelaar, wat doet hij nu precies en voor welke klanten.

Wat is de toegevoegde waarde van de Webmakelaar?

Een ingehuurde coach en een bevriende ondernemer stelden priemende vragen; Wat is de reden dat je de Webmakelaar begonnen bent? Waarbij ik het bovenstaande verhaal vertelde. Wat is jouw toegevoegde waarde? Dat ik met 21 jaar ervaring als internet ondernemer een senior ben die de valkuilen én de klappen van de zweep ken. Dat ik weet waar de ondernemer op moet letten als het om online groeien gaat en ik hem kan helpen in zijn communicatie met de verschillende webbureaus. En op welke ondernemer richt jij je dan? Mijn ideale klant is de ondernemer die al een tijd online is en verschillende webbureaus inzet voor groei en meer omzet. Die snapt dat je continu actief moet omgaan met je website en/of webshop om daar de gewenste resultaten uit te halen. Met deze inzichten heb ik alle diensten van mijn website gehaald en de Webmakelaar opnieuw gepresenteerd zoals hij bedoeld is: een aanspreekpunt. bemiddelaar en adviseur!

Ik heb een aantal Google certificaten gehaald, ik heb me nog meer verdiept in SEO, SEA, social media en wat verder belangrijk is voor een succesvolle website of shop. Niet met het doel dit uit te voeren maar om een goede gesprekspartner te zijn met de specialisten die dit uitvoeren. Ik heb een uitgebreide webanalyse ontwikkeld waar alle aspecten voor een succesvolle website of shop aan de orde komen. Gebaseerd op data, niet op aannames. Daaruit komt een lijst met aanbevelingen die de ondernemer kan gebruiken om de webbureaus aan te sturen. Maar nog leuker vind ik het als hij dat uitbesteed aan mij, de Webmakelaar. Dat hij eerst met mij spart en mij de communicatie met de webbureaus laat doen. Dat ik de offertes opvraag en beoordeel voordat deze naar de opdrachtgever gaan. Dat ik de opdrachten bewaak en controleer. Dat ik het enige aanspreekpunt voor de ondernemer ben. Ik wil de ondernemer ontzorgen. Dan kan de ondernemer zich focussen op datgene waar hij goed in is!

Mijn priemende vraag aan u.

Dus… herkent u zichzelf in de volgende vragen:

  • Wil ik meer klanten, meer omzet en een grotere naamsbekendheid?
  • Had ik verwacht dat na de livegang van de website en/of shop de nieuwe klanten snel verwelkomd konden worden?
  • Viel de score tegen?
  • Zet ik, om dit toch te realiseren, online specialisten in die Google, Facebook, Instagram, Youtube en/of andere tools inzetten?
  • Heb ik het webbureau, wat dit voor mij gaat realiseren, op advies van een bevriende ondernemer of bekende gekozen?
  • Doet het webbureau niet waar ik ze voor betaal?


Heeft u een of meerdere van bovenstaande vragen met JA beantwoord?
Dan heeft u mij nodig!

Met een gratis webscan of een uitgebreide webanalyse zet u de eerste stappen naar een website of shop die u nieuwe klanten en meer omzet oplevert.

Job van Halst

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

De Webmakelaar ontzorgt!

Mijn doel is u te ontzorgen, door het vinden van het juiste webbureau voor uw propositie. Op die manier kan ik u helpen aan een website, webshop, applicatie of online marketing waarmee u leads kunt genereren en uw omzet groeit. Dat scheelt u niet alleen tijd en geld maar met de juiste partij zult u ook uw doelen halen.