Over bijsturen en verbeteringen, over flexibiliteit en focus en waarom een webanalyse onmisbaar is.
Wat had u eerder, uw bedrijf of de website? De focus ligt in eerste instantie natuurlijk op het bedrijf, daar ontmoet u immers de doelgroep en aan de doelgroep verkoopt u uw diensten of producten.
Een jaar na de start van het bedrijf is de richting echter toch vaak anders dan u van te voren had ingeschat. Een bijproduct blijkt opeens het meest gevraagde product te zijn en omdat u een langdurige opdracht heeft gekregen bij een grote klant heeft u zich inmiddels gespecialiseerd in het doel van die opdracht.
De tevreden klant vertelt het aan anderen en voordat u het weet kunt u uw bedrijfsplan van een jaar geleden weggooien.
Herkenbaar? Bij mij ging het niet anders. Bij aanvang dacht ik te bemiddelen in nieuwe websites/shops/applicaties, online marketing en – adverteren, social media en Linkedin.
De opdrachtgevers willen verbeteringen dus in de basis is het idee goed en ik voer het dan ook nog altijd uit. Echter, om verbeteringen te kunnen maken moet je eerst bepalen waar je nu staat. Dat noemen ze een ijkpunt.
Om daar een goed inzicht in te krijgen heb ik me verdiept in Google Analytics, Google Ads, Google Trends, Google Optimize, trefwoorden, linkbuilding, heatmaps en nog veel meer. Hier zijn geweldige tools voor die data geven en dat maakt het inzichtelijk en betrouwbaar. Maar zoals ik al schreef, een jaar na de start heeft een bedrijf zich toch vaak anders ontwikkeld dan gedacht en dat proces herhaalt zich. Hoe langer een bedrijf bestaat hoe vaker het moet bijsturen. Zeker als je ook online actief bent!
Wat ik zie is dat het bijsturen vaak niet terug te zien is in het resultaat van de website. Veel ondernemers hebben ooit een website laten maken maar krijgen vanaf deze website niet of nauwelijks respons. Als dat niet nodig is omdat er toch genoeg werk binnen komt geeft het niet, maar als het wél nodig is zijn ze vaak te laat.
Denk maar eens aan de afgelopen Corona-periode waarin veel winkels geen webshop hadden en een inhaalslag wilden maken op allerlei (houtjetouwtje) manieren. De organische vindbaarheid in zo’n situatie is nihil dus alle traffic zal moeten komen van adverteren en social media.
De winkels die wel open mochten blijven, waren niet ingesteld op de toenemende online vraag. Als je als één van de weinige winkels open mag blijven, denk bijvoorbeeld aan bakkers, dan val je nog meer op. Maar er was tegelijkertijd een enorme verschuiving naar online bestellen. Bakkers bijvoorbeeld zagen hun online bestellingen ook toenemen en de vraag kwam soms uit doelgroepen waar ze nog niet primair op ingesteld waren.
Denk aan hotels, restaurants, ziekenhuizen, broodjeszaken maar ook de ‘buitengebieden’.
Voor zo’n bakker is het verstandig om dan na te denken over een goede online besteldienst, gekoppeld aan een bezorgdienst.
Om die reden start ik met een webanalyse. Wat doet de ondernemer online?
Een webanalyse is meer dan een website analyse. Ik wil het bedrijf en de eigenaar kennen. Wat is zijn verhaal, wat heeft hem gedreven ondernemer te worden, waarom dit bedrijf, hoe gaat het, waarom is hij succesvol, of niet natuurlijk. Om welke producten of diensten gaat het, hoe ziet dat er online uit, hoe gaat hij om met concurrentie, wat doet hij zelf privé op internet, wat zijn zijn doelen nu en waar wil hij staan over 3 jaar?
Vervolgens kijk ik naar de data, ook als ik niet beschik over Analytics geeft Google enorm veel informatie. Spamscore, DA cijfer, links, backlinks, trefwoorden, ranking etc.
Die data verzamel ik en met de informatie van de ondernemer maak ik een rapport: huidige status, data, doel, waar over 3 jaar en hoe kom je daar, strategie?
De meeste ondernemers willen meer klanten en meer omzet. Vaak wordt internet nog niet goed (genoeg) ingezet maar ook als ze wel online actief zijn, kunnen we bepalen wat en waar we kunnen verbeteren. Bijvoorbeeld door naar de concurrentie te kijken, een actieve social media campagne te starten, door een landingspagina in te zetten of te werken aan een betere organische vindbaarheid (SEO).
Alle bevindingen en adviezen verwerk ik in een webanalyse rapport. Dit rapport is vervolgens de basis voor de aanpassingen die doorgevoerd worden: een nieuwe website/shop, een SEO optimalisatie-ronde, social media-campagne, klanten werven via Linkedin, online marketing, linkbuilding etc.
Dit rapport kan de ondernemer gebruiken om zijn webbureau aan te sturen. Maar nog liever wil ik dat hij mij inschakelt. De meeste ondernemers werken namelijk met meerdere webbureaus (zie mijn blog ‘De een zegt dit, de ander dat’).
Dat betekent dat ze veel tijd kwijt zijn in het aansturen van die bureaus. Dat neem ik ze graag uit handen, zodat zij kunnen doen waar ze goed in zijn!
Deze werkwijze slaat aan. Het aantal ondernemers dat een webanalyse wilt neemt toe. Deze ondernemers reageren er positief op en zien het ook terug in de resultaten. De vindbaarheid, conversie en presentatie online worden aanzienlijk beter. Er melden zich nieuwe klanten, nieuwe omzet.
Alles wordt gemonitord en gerapporteerd, werken met cijfers geeft immers inzicht. Of zoals in een eerdere blog besproken: meten is weten!
Mijn primaire werk, na een half jaar, is het maken van een webanalyse, inzicht geven in hoe u, de ondernemer, het nu doet. En samen met u regelmatig kijken waar we staan en waar de groei de afgelopen tijd te zien is.
Voor u maak ik ook graag een webanalyse. Door mijn achtergrond heb ik veel ervaring in verschillende branches, maar vooral met succesvolle website/shops. Die ervaringen neem ik mee in mijn rapport en aanbevelingen en dat maakt mijn rapport uniek in zijn soort.
U kunt daarna bepalen wat u doet vanaf het bepaalde ijkpunt.
Dát is de kracht van een webanalyse!
Ga voor meer informatie of het aanvragen van uw webanalyse naar: https://dewebmakelaar.nl/webanalyse/