Over in beeld blijven, zoekwoorden, bovenaan in Google komen, over vertrouwen en een groter publiek
In deze blog geef ik u tips om beter gevonden te worden in Google
Een website is voor veel ondernemers een ‘dood’ ding. Bij livegang is er veel aandacht en wordt de website gepromoot via Social Media en de trotse webbouwer, maar daarna neemt de aandacht langzaam af. De ondernemer ziet de website als een online brochure en vertrouwt op zijn bestaande netwerk voor het binnenhalen van nieuwe klanten of het informeren van bestaande klanten. Hij doet niets of nauwelijks meer iets met de website en vindt het wel goed zo. Dat is jammer want een website kan heel goed ingezet worden voor het binnenhalen en beheren van zowel nieuwe als bestaande klanten.
Elke website of -shop heeft een waarde. Google geeft een waarde aan de website en een waarde aan elke webpagina. Hoe die waarde berekend wordt laten ze natuurlijk niet weten maar die waarde bepaald wel de positie in de zoekresultaten. Verschillende grote partijen hebben een eigen interpretatie gegeven aan het meten van die waarde. Allemaal geven ze websites en pagina’s een waarde tussen de 0 en 100 punten waarbij je (bij MOZ) website goed gevonden wordt vanaf 20 punten. U kunt uw website meten op https://moz.com/link-explorer.
Het doel wat uw met uw website of -shop wilt bereiken is om met een of meer zoekwoorden bovenaan in Google te komen.
Voor de meeste ondernemers start het met een webanalyse waarbij de ondernemer geconfronteerd wordt met een groot aantal verbeteringen. Door die verbeteringen door te voeren verhoogt niet alleen de positie in Google, ook wordt de website weer het visitekaartje wat bij de ondernemer en zijn onderneming past. En door weer eens goed te kijken naar doelstelling en doelgroep kan de website een goede leadgenerator worden. Dat trekt (nieuwe) bezoekers aan.
Als de bezoeker zoekt via Google of Bing moet hij kiezen uit een groot aanbod. De bezoeker scant de website op haar uiterlijk. Pas later op inhoud. Professionaliteit en expertise zijn belangrijk natuurlijk maar waarom kies de bezoeker wel voor het ene bedrijf en niet voor die ander? In mijn webanalyse geef ik daar inzichten in. Ik keer uw website binnenstebuiten en ondersteboven, en als mijn adviezen worden doorgevoerd staat u opeens hoog in Google. Het inzetten van Google ADS kan daar een onderdeel van zijn, dat geeft meteen een flinke boost. Google Ads toont advertenties aan de juiste doelgroep en door deze goed in te richten komen veel bezoekers terecht op pagina’s waarvan u graag wilt dat zij die zien. Deze landingspagina kan ingezet worden om die bezoeker te prikkelen met u in contact te komen (call to action). Maar de bezoeker zoekt ook relevatie tussen zijn zoekopdracht en de landingspagina. Belangrijk dus om dit goed op elkaar af te stemmen.
Ik geef u wat tips om beter gevonden te worden in Google.
Tip 1. Zoekwoorden onderzoek
Voordat u begint met het schrijven van een nieuw artikel, product of blog is het goed om een zoekwoorden onderzoek te doen. Welke zoekwoorden worden veel gebruikt en hebben een hoog zoekvolume. U kunt hiervoor een gratis tool als https://neilpatel.com/nl/ubersuggest/ voor gebruiken. Google kan natuurlijk ook. Maak een zoekopdracht van uw onderwerp en kijk welke links er getoond worden. Kunt u woorden of een combinatie van woorden hiervan gebruiken? Scroll helemaal naar beneden tot u de ‘gerelateerde zoekopdrachten’ ziet. Hier staan zoekopdrachten die u uw doelgroep ook gebruikt.
Tip 2. URL, titel, meta omschrijving en H1
Als u een zoekwoord geselecteerd hebt gebruik deze dan in de URL, de titel, de meta omschrijving en de H1. Vervolgens verwerkt u het zoekwoord een aantal keren in de content en u zult zien dat uw pagina goed scoort! Als u met WordPress werkt met Yoast of Rank Math zult u een ‘groen’ resultaat moeten zien.
Tip 3. Linkbuilding
Linkbuilding is een belangrijk onderdeel in de positie van uw website of webpagina.
Zorg voor links van andere website naar de uwe. Zoek bedrijfsindexen en startpagina’s waar u uw website kunt aanmelden. Het mooist is als uw content gedeeld wordt door anderen. Google zal de belangrijkheid dan belonen met een hoge positie.
Links binnen uw eigen website, van de ene naar de andere, pagina is net zo belangrijk. Dit zorgt ervoor dat zowel de bezoeker als Google makkelijk door uw website navigeert.
Tip 4. Error pagina’s oplossen
Een pagina kan niet meer bestaan of heeft een andere url gekregen. Als deze link niet verwijst naar een andere pagina ontstaat er een zgn 404 error. Deze kunt u oplossen door de oude URL door te verwijzen naar de nieuwe. Een gratis tool om te zien welke links er niet meer werken is https://www.deadlinkchecker.com/ Binnen uw Content Management Systeem kunt uw de links zelf hernoemen.
Tip 5. Blogs
Blogs zijn een must als u nieuwe klanten wilt verwelkomen. Een blog is nieuwe content geschreven vanuit uw expertise en gericht aan de doelgroep. Een blog wordt gelezen, zeker als u die promoot via LinkedIn of Social Media. In de blogs zitten links naar andere websites en naar diensten of artikelen binnen de eigen website. Een blog verhoogt het vertrouwen en geeft ruimte om nieuwe- of bestaande diensten aan te bevelen. En tenslotte zorgen blogs voor linkbuilding, een onderdeel wat ervoor zal zorgen dat de website beter scoort in Google.
Tip 6. Call to action
Het doel van de website is om u in contact te brengen met de bezoeker; call to action. Het klinkt logisch, call to action, maar toch zie ik erg vaak dat er wel een nieuwsbrief wordt aangeboden maar de aanmelding moeilijk te vinden is. Dat de ene button groen is en de andere geel. Dat links moeilijk te onderscheiden zijn of dat elke pagina een andere kleur of look and feel heeft en dat ook geldt voor de links of buttons. Dat er geen contactpagina is (!!) of dat er teveel (verplichte) velden moeten worden ingevuld. Dat de opmaak van webpagina’s vaak dezelfde kleuren hebben als de onderdelen waar de bezoeker op moet klikken. Call to action moet duidelijk herkenbaar zijn. Gebruik voor alle klik-onderdelen in de website dezelfde kleur. Dus alle buttons oranje, alle links naar andere pagina’s oranje, het klikbare telefoonnummer, zoekvenster, e-mailadres… oranje (of een andere kleur natuurlijk). Dezelfde kleur gebruiken voor klikbare onderdelen zorgt voor een duidelijke navigatie.
Als u ook meer uit uw website wilt halen kunt u deze tips om beter gevonden te worden in Google doorvoeren in uw website. Dit is een onderdeel waar u regelmatig aandacht aan moet besteden. De investering die u hierin doet verdient u terug doordat u niet alleen beter gevonden wordt maar ook meer leads, verkoop of contact vanuit uw website zult ervaren. Het inzetten van uw website voor een betere zichtbaar- en vindbaarheid kunt u intern regelen of uitbesteden aan professionals.